accessibilityaddangle-leftangle-rightarrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upsound-activebookcrossdocumentdownloademailexternalShapeglobeLinkplayremovesearchsharestop-watch

Lättläst information

Välkommen till Sveriges riksdags information om valet till Europaparlamentet, EU-valet. Här kan du lära dig mer om EU-valet och Europaparlamentet.

Valet till Europaparlamentet

Sverige är medlem i Europeiska unionen, EU. Söndagen den 26 maj 2019 var det val till Europaparlamentet i Sverige. Valet kallas EU-val. I EU-valet röstar folket i EU:s alla medlemsländer. De röstar på vilka politiker som ska bestämma i EU:s riksdag, Europaparlamentet.

Bild på ett valbås från ett av EU-valen

Att rösta i EU-valet är ett sätt att påverka det som bestäms i EU. Foto: Melker Dahlstrand

Rösterna i EU-valet har räknats

Alla röster i svenska val
räknas två gånger.
Nu är den andra räkningen klar.
Valmyndigheten har information
om valresultatet.

Valresultatet på Valmyndighetens webbplats

Folkets röst i EU

I Europaparlamentet arbetar
just nu 751 politiker från
alla EU:s medlemsländer.
I EU-valet valde vi i Sverige
20 svenska politiker till parlamentet.

Politikerna i Europaparlamentet
får sitt jobb
för fem år framåt i tiden.

Europaparlamentarikerna jobbar
mest på sitt kontor i Bryssel
och ungefär en gång
i månaden i Strasbourg.
De reser också hem till
sitt land för att berätta
om arbetet i EU för folket.

EU påverkar dig

Europaparlamentet är med och
skapar lagar och regler
som gäller i hela EU.
Du kan påverka EU:s politik
genom att rösta i EU-valet.

Alla som är medborgare i ett EU-land
är också EU-medborgare
och har vissa rättigheter.

Som EU-medborgare har du
bland annat rätt att rösta i EU-valet.
Du kan också resa, arbeta eller studera
i alla EU:s länder.

Din rätt att rösta

Du får rösta i EU-valet
om du är svensk medborgare
och har fyllt 18 år
senast på valdagen.

Om du är medborgare
i ett annat land i EU
men bor i Sverige
får du också rösta
om du har anmält dig
till den så kallade röstlängden.

Valmyndigheten har mer information
om vem som får rösta
och hur det går till att rösta.
Om rösträtt på Valmyndighetens webbplats.

Så röstar du

Att rösta i EU-valet
går till på samma sätt
som valet till riksdagen.

Ungefär tre veckor före valet
får du hem ett röstkort i brevlådan.
Det behöver du för att rösta.

Du kan välja att rösta i en
vallokal innan valdagen.
Det kallas förtidsröstning.
Annars kan du rösta på valdagen.

Mer lättläst information från Sveriges Riksdag

Riksdagens webbplats har lättläst information
om demokrati, riksdagen och riksdagens arbete.

Lättläst information på riksdagens webbplats